Toen de HR adviseur van Werkina met pensioen ging en ik wist dat dat er een nijpend personeelstekort was, bood ik aan om in te stappen op wervingsgedeelte van deze functie. Ik ken het bedrijf al lang en goed en wist hoe ik het aan wilde pakken. Om de juiste mensen aan boord te halen kun je het best een authentiek beeld neerzetten van wat het werken in de scheepselektro inhoudt.
Verhalen in tekst en beeld
Dus stapte ik met regelmaat aan boord van een schip in aanbouw om verslag te doen van de werkzaamheden. Mooie foto's met de mensen centraal, vele gesprekjes gevat in lezenswaardige verhalen. Deze verhalen verschenen als blogs op een speciaal gebouwde vacature site - werkenbijwerkina.nl - en werden van daaruit doorgeplaatst naar Facebook, Instagram en Linked In. Het idee is namelijk dat we bezoekers voor de site ophalen bij de socials. Want daar “zit iedereen al”. Zo bereiken we gericht en tegen geringe kosten onze doelgroep. De werkdruk was in die periode erg hoog en er bestond geregeld onbegrip tussen werkvloer en kantoor.
Dat de mensen op de werkvloer zich door deze publicaties 'gezien' voelden was een mooie bijvangst die wellicht wat kou uit de lucht heeft gehaald.
Positionering in de markt
Naast het onder de aandacht brengen van het vacatureaanbod, is er ook een tweede doel gesteld: Werkina neerzetten als innovatieve marktleider in de scheepselektro. De bedrijfshistorie bevat diverse innovaties die inmiddels standaard zijn geworden in de branche. Werkina heeft de capaciteit én de durf om zulke projecten op te zetten. In gesprek met de engineers zijn daar interessante artikelen over ontstaan.
Employer branding
Een geloofwaardig beeld neerzetten van jou als werkgever en tegelijk laten zien hoe mooi en vooruitstrevend de techniek is waarmee je werkt, is een gouden combinatie. Het trekt precies de mensen aan die je zoekt, zowel jong als oud. Door een consistent beeld uit te dragen van jou als werkgever, bouw je een merk op dat niet alleen naar buiten de organisatie straalt, maar ook naar binnen: wat past bij ons qua personeelsbeleid, wervingsactiviteiten en gedragingen, en wat niet.
Effectief wervingsmiddel
De constante stroom berichten op de socials creëerde een specifiek publiek en leidde tot diverse sollicitaties. Na een jaar liepen we maanden voor op ons quotum, tegen een cost per hire die ruim onder het gemiddelde van de industrie ligt. De combinatie van de vacature site, de blogs met een duidelijke focus en de doelgroepgerichte targetting is een effectief wervingsmiddel gebleken!
Comments