Op de Europort ontmoette ik Chiel de Wit, een bijzondere man met een bijzonder product: ultrasone antifouling. Geen giftige smeersels maar kleine apparaatjes tegen aangroei van alg op de scheepsromp. Nooit van gehoord, maar Chiel vertelde er zeer gedreven over.
Die gedrevenheid bleek ook uit zijn website: heel veel technische onderbouwing. Zoveel dat ik als potentieel geïnteresseerde de weg én de belangstelling kwijtraakte. Het verhaal was goed maar het werd niet goed gebracht. Het moest visueler, compacter, duidelijker.
Eerst zijn logo eens kritisch bekeken. Ook hier was het idee goed en helder maar de uitwerking niet. Onder licht protest ging hij akkoord. Wel wilde hij, en volkomen terecht, een aantal andere invalshoeken onderzocht zien. Uiteindelijk toch weer terug naar ingeving 1.
Terug naar de site. Ik ging op zoek naar een heldere visual die het verhaal in een oogopslag vertelt: de onderkant van een boot in helder, visrijk water. In combinatie met de tagline glashelder. Vervolgens een structuur aangereikt waarin Chiel zelf, want dat wilde hij, zijn verhaal kwijt kon.
Er zit een mooie projectenpagina in die alles zelf op volgorde zet en op verschillende manier te filteren is. Klanten kunnen zelf hun warranty registreren, mooi makkelijk, scheelt een hoop geadministreer. Verder kunnen ze hun eigen dossier opbouwen inclusief door henzelf geuploade situatiefoto's. Potentiële agenten worden uitgenodigd zich te melden, waardoor het dealernetwerk zich haast vanzelf wereldwijd verspreidt. Voor korte lijntjes is een chatbox ingericht.
Vanuit het enthousiasme over de site ontstond het idee om meteen een brochure te maken. Die kan als drukbestand onder de agenten verspreid worden. De content, de stijl en veel grafische componenten hadden we al, dus die brochure was snel klaar. Te printen in kleine oplages zodat hij tegen lage kosten actueel te houden is.
Comments