Op een winderige januaridag stond ik op de haven toen communicatiesecondant Pascal belde. Of ik tijd en zin had om een campagne te doen. En het was kort dag, want binnen twee maanden hield Houten een referendum waar nog niemand van wist.
De opdracht van de referendumcommissie: maak een neutrale campagne waar zowel het pro- als het anti-kamp zich in kan vinden. En leg de bevolking uit wat de Ruimtelijke Koers - de ontwikkelingsplannen tot aan 2040 - in hoofdlijnen behelst, én hoe het referendum zelf in z'n werk gaat.
Pascal wist waar hij moest beginnen: een eigen referendum logo, liefst vandaag nog! Na het logo meteen wat spandoeken maken, dat men in ieder geval zou weten dat er iets aan zit te komen. Een week later hingen buitendienstmedewerkers al spandoeken op door de hele stad.
Hierna kregen we wat tijd om een strategie uit te denken. Pascal ploegde zich door de vele documenten om die tot een helder en compleet verhaal te smeden.
Om de complexe materie ook voor de minder ijverige burger toegankelijk te maken werd besloten tot een uitlegfilm. Een animatie waarin 3 fictieve burgers van Houten de plannen voor de 3 belangrijkste ontwikkelingen uitgelegd krijgen.
Dit alles brachten we onder de aandacht dmv. een huis-aan-huis folder, advertenties in de krant, een speciale Facebook pagina en een referendum website waar ook alle relevante documenten te downloaden zijn. De in & outs van het stemmen zelf waren hier ook makkelijk te vinden, o.a. door voorleesapparaten (want de betrouwbare overheid moet natuurlijk inclusief, correct en volledig zijn).
Op 17 maart 2021 heeft 76% van de stemgerechtigden een stem uitgebracht. Tweederde bleek tegen de plannen...
コメント